NYHET!

Snabblänkar denna sida

Gotlands Trafikskola - Anna-Karin

Vill du ha hjälp?

Hej, jag heter Anna-Karin.
Ring mig så hjälper jag dig med en personlig utbildningsplan.

Körkortsutbildning för AM - Moped Klass 1

Äntligen dags för Moped! Ett körkort ger stor frihet, men också stort ansvar. Välkommen att boka din utbildning för AM/Moped Klass 1 hos oss. Vår ambition är att du ska bli en säker och välutbildad förare, samtidigt ha kul under din utbildning! Här kan du läsa om hur utbildningen för AM ser ut hos oss och varför vi har valt att lägga upp utbildningen som vi har gjort.

Utbildningen innehåller:

• 5 Lärarledda teoritillfällen (2 sker på distans via Microsoft Teams)
  • 1 Tillfälle med körning på Trafikövningsplatsen
  • 2 Tillfällen körning i trafik á 100minuter
  • Syntest till körkortstillstånd

Total utbildningstid: 9 timmar teori + 4 timmar och 20 minuter praktisk körning.

Pris: 5200:-

Beskrivning av utbildningen:

Vi har valt att dela upp utbildningen på flera olika tillfällen för att du ska hinna med att studera, reflektera och repetera. Vi vet också av erfarenhet från övningskörning med bil, att du tjänar på att övningsköra och plugga teori samtidigt, därför varvas körning med teori under utbildningen. Här nedan kan du läsa hur de olika delmomenten går till:

Första tillfället sker digitalt. Vi går igenom upplägg, krav, planering och hur du ska studera. Tiden för tillfället är en och en halv timme. Vi har som krav att din vårdnadshavare ska vara med vid första utbildningstillfället, minst 30 minuter.

En och en halv timme teoretisk genomgång av riskerna i trafiken med inriktning på mopeden och dig som förare. Vi går igenom reaktionssträcka, bromssträcka och hur det påverkar din körning i trafiken. Du får också lära dig om mopedens bromsar, däck, belysning och hur du genomför en säkerhetskontroll före körning.

1 timmes körning på Trafikövningsplatsen i Visby. Här övar vi upp balans och kontroll på mopeden samt utför olika manövreringsövningar. Vi vill att du ska känna dig bekväm på mopeden innan du kör i trafik. Detta tillfälle försöker vi boka in i samband med teoriavsnittet ”Säker förare”

Detta pass är två timmar och innehåller de trafikregler som gäller vid körning med moped klass 1. Vi pratar om hur du ska läsa av skyltar och parkeringsregler. Även detta kapitel trycker vi extra på hur du ska framföra din moped på ett så trafiksäkert sätt som möjligt.

Nu har du din första körlektion i trafik. Vi går igenom körning i villaområde, kollar att du kan starta och stanna. Vi pratar om och testar också av din avsökning och du får leta risker samt lära dig hur du ska planera din körning.

Två timmar digital utbildning via Microsoft Teams. Vi går igenom särskilda regler och risker vid körning på landsväg. Vi pratar även om körning på halt väglag och i mörker.

Detta är din andra körning. Nu kör vi på vägar där dina medtrafikanter håller högre hastighet. Detta kräver mer av din uppmärksamhet och riskmedvetenhet så att du kan framföra din moped på ett tryggt sätt. Vi kör på landsväg och i de ”stora” cirkulationsplatserna som finns nära Visby.

Nu återstår två timmar teori hos oss i trafikskolans lokaler. Vi repeterar det som ni tycker har varit en utmaning under utbildningens gång, samt gör en avstämning att du har koll på regler som gäller vid körning med moped klass 1. Efter avslutad utbildning rapporterar vi de elever som är godkända för att göra prov på Trafikverket. Blir du inte godkänd, görs en individuell fortsättningsplan om vad som behöver kompletteras.

Utöver utbildningen rekommenderar vi att du skaffar digitala körkortsboken för att plugga hemma. Du väljer hur lång tid du vill abonnera tjänsten och när du vill börja plugga hemma. Läs mer om körkortsboken här.

Muntlig och förlängd tid

Vi har möjlighet att hjälpa till med lästester och ansökningar till dig som vill ansöka om muntligt eller förlängd provtid hos trafikverket.

Vill du veta mer om våra utbildningar eller boka så är du välkommen att kontakta oss. Vi ser fram emot ditt samtal!

Bokningsförfrågan:

Här kan du göra en bokning. Fyll i fältet nedan så återkommer vi så snart vi kan med din bekräftelse!

Ansök om körkortstillstånd: Transportstyrelsen

Planerade kurstillfällen:

Start 22/2-2024

Start 28/3-2024

Gotlands Trafikskola - Anna-Karin

Hej, jag heter Anna-Karin och jobbar i receptionen och med administration.
Ring, skriv eller kom förbi så hjälper vi dig. Välkommen!

Har du frågor?
Tveka inte att skriva eller ringa till oss.